logo

Rudolf Míča: Každý extrém je špatný

Pokud jste z Brna nebo jižní Moravy, nejspíš jste si charakteristických žlutých dodávek polepených obrázky ovoce a zeleniny a nápisy Míča-Bagoňová už všimli. Patří pěstitelům a prodejcům ovoce a zeleniny z Božic na Znojemsku. Každý den vozí své zboží i do našich prodejen, kde velmi dbáme na prvotřídní kvalitu všeho, co si vám dovolíme nabídnout. Do našeho eshopu a prodejen tak jde jen top výběrová kvalita.

Jsme vždycky hodně rádi, když jsou našimi dodavateli lidé, kteří s námi názorově rezonují, rozumí tomu, co dělají a mají jasný pohled na věc a vizi. To všechno jsme našli, když jsme si povídali s jednatelem společnosti Rudolfem Míčou.

Ovoce a zeleninu, které prodáváte, pěstujete sami?

Většinu ano. Ale část naší nabídky odebíráme od prověřených dodavatelů.

Můžete některé z nich jmenovat?

Saláty bereme od Inocence Šika, kterého nejen my považujeme za nejlepšího pěstitele salátů na Moravě. Odebíráme od středních pěstitelů, jako je například Zera Rájec, Zahradnictví Kolmačka v Lipovci nebo Farma Crhák z Bořitova. Žampiony a hlívu ústřičnou máme ze společnosti Jesenické houby, čerstvé bylinky od firmy Bylinky s. r. o.

Co se týče ovoce, jsou našimi dodavateli například Jihofrukt Velké Bílovice, od kterých bereme jablka, meruňky, broskve a třešně, nebo Pomona Těšetice (jablka, hrušky, broskve, nektarinky a třešně). Brambory máme obvykle od pana Antonína Matuly z Tasovic.

Musím zdůraznit, že tohle jsou ti nejpravidelnější dodavatelé, k nim je potřeba přidat ještě spoustu takových těch malinkých lokálních, ale u nich to není o pravidelném toku zboží, spíš nárazově. Když mají, tak od nich kupujeme. Nechceme a nebudeme vykládat nikomu nesmyslné pohádky o tom, jak máme všechno vždycky od místních farmářů. Kdo tohle tvrdí, tak lže.


Čím se tedy při výběru dodavatelů řídíte?

Vždycky se snažíme preferovat tuzemské pěstitele, ale opravdu to nikdy nepůjde stoprocentně, má to spoustu nevýhod. Ti menší zkrátka nejsou schopni vykrýt potřebu trhu v množstvi a pravidelnosti. A v okamžiku, kdy třeba není dodavatel květáku v České republice, koupíme ho třeba od pěstitele v Rakousku. Proč? Je to pěstitel, který hospodaří asi 20 kilometrů od naší firmy v Božicích a dělá to stejně šetrně a pečlivě jako my. Takže se nabízí otázka – je to lokální dodavatel, nebo je to dovoz ze zahraničí? (usmívá se) Naproti tomu stojí zelenina z Polabí, která je česká, ale do Brna to má o 150 kilometrů dál než ta z Rakouska nebo Slovenska.

A jaká je vaše filozofie ohledně pěstování?

To by bylo tak na dvouhodinový referát. (smích) Ale alespoň ve stručnosti. Zdůrazňuji předem, že všechno jsou to pouze moje názory, nikomu je nenutím. Jsou to ale názory utvrzené skoro dvaceti lety pěstování zeleniny, takže vím, co říkám.

Podle mne každý extrém je špatný. Používání jakýchkoli pesticidů ve velké míře je samozřejmě špatně. Druhým extrémem je ale BIO, tedy produkce bez jakékoli ochrany rostlin. To je cesta malých výnosů a v určitém okamžiku může být i škodlivá. Například když porost napadne plíseň, tak už i napohled zdravé plodiny můžou být ve skutečnosti napadeny touto plísní, jen to na nich není vidět. V tomto je naprosto nejrozumnější středová varianta.

Co to znamená?

Tou je agroenviromentální systém pěstování zeleniny. V tomto systému to funguje tak, že se zavazujete používat jen ty nejšetrnější schválené postřiky. Pravidelně provádíte rozbory jak půdy, tak expedovaného zboží. Spolu se systémem řízení kontroly kvality (HACCAP), který dbá na správné postupy při skladování a expedici, je to to nejlepší.

Ale hlavně bych chtěl podotknout úplně tu nejpodstatnější věc. Při dnešních cenách hnojiv a postřiků žádný zemědělec neudělá ani jeden postřik navíc. Stojí to šílené peníze, které se už nikdy nevrátí. A také normy při rozborech jsou dnes několikanásobně přísnější, než tomu bylo například před dvaceti lety.

 

galerie

vytisknout

nenechte si uniknout žádnou další akci!

Buďte první, kdo se dozví o chystaných ochutnávkách
a speciálních akcích.

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online;
v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
naše všeobecné obchodní podmínky